Beliggenhet

Fidjeland, hvor sa du?

Selv om Fidjeland har et navn blant sirdølen og hyttefolket, tar vi det ikke for gitt at du vet hvor det ligger. For mange er jo hytteløse før hyttedrømmen blir en realitet.

Så om du vil se nærmere på Fidjeland Fjellgrend, med egne øyne, skal du ta av mot Øvre Sirdal ved Ålgård. Deretter følger du veien opp Hunnedalen og tar til venstre når du kommer ned mot Sinnes. Derfra, det vil si fra GP, kjører du åtte kilometer mot nordøst, oppover i dalen.

De nye hyttene i Fidjeland Fjellgrend vil ligge sørvendt til, like øst for skitrekket og Sirdal Høyfjellshotell.

Nyt langrennsriket Sirdal

Bli kjent med Finnstølløypa

Legg turen til topps en sommerdag

– Hilleknuten venter!

En av Sirdals vakreste og mest populære toppturruter starter noen minutter fra Fidjeland Fjellgrend: turen til Hilleknuten, 1209 meter over havet. Første etappe følger god og bred sti
ved T-kroktraséen oppover til Fjellheisen. Deretter følges trekket oppover til mellom mast 7 og 8, hvor man svinger av og følger de røde merkene inn på stien mot Svartupstjønn. Turen fortsetter langs Svartupstjødn, og langt der framme kan man se tårnet på Hilleknuten. Følg merkingen gjennom det kuperte og stigende terrenget til topps. Belønningen er en helt fantastisk utsikt!

Sirdal Høyfjellshotell

- din nye, gode nabo!

Sirdal Høyfjellshotell ligger en liten rusletur fra Fidjeland Fjellgrend, og er et absolutt pluss for alle med egen hytte i området. Hotellets svømmebasseng er populært blant både store og små, uansett årstid. Hotellets restaurant og bar er et herlig sosialt samlingssted etter en lang og fin dag i løypene. Med hotell nær din egen hytte kan du dessuten enkelt legge feiringen av de helt store jubileene til fjellet, det er bare å bestille hotellrom til gjestene og bord i restauranten.

På med fjellski

– styr mot 1209 m.o.h.

Hver vinter, så lenge forhold og sikkerhet tillater, så maskintråkkes det en turskitrasé fra Fjellheisen videre opp mot Svartupstjern der det er merket løype videre til Hilleknuten (1209 m.o.h.) og slakt ned igjen til Steinbu i Jogledalen. Det anbefales å bruke fjellski på denne turen.